Tisdag morgon!

Ja, tänka sig... Jag kom hem inatt oxå! Vilken tur! Och regnet slapp jag då jag skulle cykla hem. Vägbanorna var dock väldigt blöta, men jag klarade mig som sagt!

På vägen upp i går kväll började jag lyssna på en talbok av Doris Lessing. Hennes roman Det femte barnet, som kom ut 1992, och är en skakande skildring av en familjs sönderfall efter det femte barnets födelse. Ben, som han fick heta, var våldsam, okontrollerad och omöjlig att nå för alla utom mamman, som ständigt oroade sig för hur livet skulle gestalta sig för honom. I början av 2000 skrev Doris Lessing en bok om hur det gick för Ben - en artonåring som saknar förmåga att förstå och tolka omvärlden. Några goda människor förbarmar sig över honom, men de flesta utnyttjar honom och han lockas med till Rivieran, Brasilien och till Paraguay, där han i bergen till sist upptäcker vem han egentligen är. Skildringen av Ben, hans stora ensamhet och oförmåga att leva i vår moderna värld är en djupt gripande läsning. Och det är alltså den andra boken jag nu har börjat lyssna på... Ben, ute i världen. Berättelsen grep tag i mig på en gång! Hade gärna velat hört dem i rätt ordning, men första boken fanns inte att låna på Tönnebro´s Arbetsplats bibliotek. Så på vägen upp vart det att lyssna på tre av de sex skivorna. Inga på hem vägen då cd-spelaren är trasig i gammelbilen. Får vänta ända tills ner färden i morgon (inatt) då jag kan följa Ben´s fortsatta resa.

Men nu ska jag strax ta och sova... ska bara...

                                         
           Mina favorit ställen; solnedgång vid Dalälven och en spegelblank Tönnebrosjö
                                         eller, nja... skulle ju helst vilja vara hos Baby!


Såå... Nu ska jag sova! Go natt! ♥

Kommentarer

♥ Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0