Lååång fredag!

Förr i Sverige skulle långfredag vara en "långtråkig" dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus. Sveriges Radio spelade psalmer, inge pop eller rock. Även icke-troende märkte av detta, då förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969, och affärerna var stängda. Det är ju helt annat idag - nu är ju varje högtid ett jippo för försäljning och förtäring. Men det jag inte visste var att 1 september 1999 var då lagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes här i Sverige... Det är ju bara tio år sedan! Men jag har väl aldrig varit mycket för att vara ute dessa dagar/högtider, det har ist varit tid med familj och släkt när jag var yngre (är ju fortfarande ung) Iallafall var det så förut vid påsk - vi åkte runt och 'påskade' för släktingar... *mysigt*
(enda bilden jag har på oss... får väl ta en i morgon - undra om vi är mer kärringar nu än då?)

Vart tog den tiden vägen? Det var någonting som hände... Visst hade jag väl inte gärna klätt ut mig till påska-kärring idag, tror inte heller syster skulle göra det... *s* Men tiden man var med släktingar och familj var någonting speciellt verkligen! Alla samlades, åt mat och umgicks... Fan att man ska bli äldre, vill vara liten igen... Om jag fick välja; ja då skulle jag vilja vara barn igen just vid påsken och sen vid julen. Allt var så mycket större då! Alla samlades som sagt... Saknar den tiden! (nu vart jag sentimental, inte meningen) Mycket hänger väl på en själv vad man gör det till... Undra hur det skulle vara om alla samlades igen? Om det skulle vara så där mysigt och hemtrevligt... glada skratt och inga bekymmer!? Kommer nog aldrig få reda på det!

Imorgon på påskafton ska jag och killen åka till Nora... Middag med syster, mamma och pappa. Hoppas det blir mysigt!!! Så skönt att få komma hem och bara vara... ♥



Kommentarer
Postat av: Helena

Hahahaha ja de va tider de....håller oxå me om att man vill vara liten igen....Men du har lite fel....De e klart ja kan va påskkärring i år oxå...hahaha Kram Kram å gla easter

2009-04-10 @ 17:28:23
URL: http://inami.blogg.se/
Postat av: mamma

Ja tänk att få samla ihop alla gamla mostrar o morbröder o kusiner till er till en enda stor glad fest,om bara folk skulle kunna prata med varann skulle de int vara nå problem,men tyvärr, så verkar de långt borta, undras vad som skulle kunna få oss eller dom att återförenas??? Själv sitter jag i mitten som en sambandscentral.Älskar dem alla!! Och er två små tuttenuttor o en liten tuttenutt älskar jag mest av allt.VÄLKOMNA TILL OSS IMORGON!!!KRAM

2009-04-10 @ 19:08:03

♥ Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0