Vårdepression?

KAN DET VARA DET JAG HAR??? - Hormonerna kan ge vårdepression!!! Det efterlängtade vårljuset sätter i gång en välgörande hormondusch. Men hormonsvängningarna kan också ha en baksida: vårdepression.

Kroppen klarar inte alltid av omställningen när ljuset kommer. Man blir trött. Man kan få sömnproblem, oro och ångest. I svåra fall även självmordstankar. Upp till fem procent av svenskarna drabbas varje år av svår vårdepression. Lättare depression går oftast över av sig själv när vi vant oss vid ljuset.


Så kan du motverka vårdepression:

fy Motionera. Träning gör att kroppens endorfiner frigörs. (har börjar cykla till jobbet)

fy Sov ordentligt. Enligt sömnforskare ska vi helst somna mellan kl 22 och 24 för att utnyttja dygnsrytmen. (Öhh... mellan kl 22 och 24, kan ju bli lite svårt!!)

fy Ät varierat och nyttigt. Banan, valnötter, avokado, plommon och pekannötter höjer halten av det viktiga ämnet serotonin. Ät mera av vitaminerna B12, B1 och B6. B1 och B12 finns i kött, lever och ägg. B6 finns i bl a banan, potatis och bröd. Drick vatten. (får bättre på intaget av serotorin!)

fy Naturläkemedel. Medel med Johannesört innehåller ämnet hypericin som är milt stämningshöjande. Extrakt från vänderot, citronmeliss, humle och ljung anses milt lugnande. (börja med rosenrot igen!)

fy Ljusterapi. Åk på en solsemester eller skaffa en ljusterapilampa som sätter igång hormonerna. (solarie!?! ...och bra att jobba på natten!)
från Aftonbladet 2003-05-05

Ja... Någonting är det iallafall som får mig att må som jag gör just nu! Har ingen lust till någonting, drar in mig själv i mitt skal och bara väntar på att dagarna ska gå liksom. Den enda jag vill umgås med är baby, så skönt att bara få vara... Oftast är det ju alltid någonting som händer när man umgås med honom... Jag glömmer allt annat som inte är nå roligt att tänka på! Söta gumman ringde förut - "Ditt namn står på listan, om de ringer tackar du JA!!" Och vips så hade jag det där stora leendet som jag alltid vill gå omkring med! Satte mig i soffan... och sen bara Näää... Orka göra någonting!! Klockan närmar sig snart att sätta sig på cykeln och trampa till jobbet. Ännu en natt... Mina vänner är ute och har roligt, baby är på grillträff med sina vänner! Och jag jobbar - ORÄTTVIST!!!! *tårarna kommer igen* Jag har mått så bra hela hösten och början på våren, ja ända sen jag träffade baby tills för någon vecka sedan. Är det här straffet för att jag har mått bra helt enkelt? Är inte jag värd att må bra på heltid???

Oj då... Vart väl lite mycket nu av allt kanske. Men det bara kom, liksom tårarna som fortsätter rulla ner för mina kinder... Usch! Nä... Orkar inte skriva mer... Snart jobba som sagt! Kan nog bli några rader inatt... Over & Out! /TessATTACK!!! ♥


Kommentarer

♥ Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0